mandag 28. mars 2022

Skjorteteppe - Gjenbruk

Norsk Quilteforbund arrangerer årlig en medlemskonkurranse, denne er delt inn i flere klasser. I år har jeg sendt inn dette bidraget til tradisjonell klasse. Årets tema var "Samhold".

Et av kriterienene for at det blir konkurranse er at det er minimum 8 bidrag i klassen. I år var det dessverre kun nok bidrag i en klasse, og det var åpen klasse (art quilt). Så mitt teppe ble kun hengende på utstillingen. Det er trist at det ikke leveres inn nok tepper i tradisjonell klasse, som er den retningen de fleste av oss syr! Jeg håper inderlig at det til neste år vil bli levert nok tepper til konkurransen, også i de andre klassene! Det er viktig å vise frem mangfoldet i hobbyen vår!
I mitt teppe er blokkene hovedsakelig bygd opp av skjortestoffer. Jeg har vært en god kunde hos Maurtua (som dessverre har lagt ned butikken sin), så svært mange av stoffene er herfra. I alle blokkene er det brukt samme bakgrunns-stoff, mens størrelsen på blokkene varierer. Alle blokkene er sydd ved hjelp av pappmaler. 
Jeg har liggende et utall av forskjellige papirmaler som aldri har blitt brukt. Ideen bak blokkene i dette teppet var å få brukt en del av disse. Ved å bruke samme bakgrunns-stoff sammen med skjortestoffer så kunne jeg fritt lage en mange forskjellige blokker uten et ferdig design. Alle blokkene er laget etter metoden; Denne formen liker jeg, og jeg har lyst til å sy noe av dette. Deretter ble det sydd så mange blokker jeg orket av samme form. Derfor er det også ulikt antall blokker av de forskjellige formene. Når jeg var lei av en form, begynte jeg på en annen.
Noen former er kjente, mens andre har jeg puslet sammen selv. Men alle malene er ferdigmaler som man kan få kjøpt i de fleste quiltebutikker.
Sømmen av blokkene har vært et langtidsprosjekt,- jeg har sydd disse på turer, møter og arrangementer hvor det har passet å sy håndsøm.
Noen blokker har fått forskjellige stoffer i alle deler, mens andre består av kun ett stoff. I noen blokker har jeg laget et mønster med hjelp av stoffenes mønstring, i andre blokker har det vært et poeng å plassere bitene helt tilfeldig på stoffet.
For å få et helhetlig inntrykk på teppet har jeg gruppert blokkene etter form og størrelse. Dette var en øvelse som virkelig tok mye tid og grubling, og noen gode venners innspill måtte også til før det ble bra. En stor takk til de for at de tok seg tid til å gruble sammen med meg!
Den stripete borden er et stoff jeg har hatt liggende i mange, mange år. Det ble kjøpt en gang jeg var i Barcelona. Dette er et av de stoffene i samlingen min som har vært av de virkelig store favorittene,- jeg har tatt det frem med jevne mellomrom og bare beundret det og deretter lagt det fint og urørt tilbake på plassen sin. Til nå har jeg rett og slett ikke hatt mage til å kutte i det, men nå syntes jeg at jeg hadde et teppe hvor dette stoffet kommer til sin rett.
Stoffet i ytterborden er et slik stoff som jeg kaller "Magisk", det er liksom som om blomstene gløder og kommer ut av stoffet. Jeg har skråskjært rutestoffet som er brukt til lukkekant, slik at rutene står på høykant.
Hele teppet er håndquiltet. Alle fomene har en quiltesøm "i grøfta", også har jeg quiltet litt forskjellig inne i blokkene. 

I midtstykket var det behov for å quilte ned bakgrunnstoffet noe. Etter mye grublig, prøving og feiling endte jeg med denne "vifteformen" i hjørene på blokkene.
Bakstykket er et lyst stoff med blå striper.
Gleder meg til å legge dette i sofaen og bruke det som pledd på kjølige kvelder!

1 kommentar:

Berit sa...

Hei. Dette teppet var nydelig. Her var det mye kreativitet og fin håndsøm. Stoffvalg og komposisjon passet så godt sammen. 1.premie spør du meg.
Mvh Berit