mandag 11. februar 2019

Veske med kork

Hos Kathrines Quiltestue har de tatt inn sybar kork. Denne har jeg hatt lyst til å prøve en stund. Jeg har tatt utgangspunkt i Anna Malin sine vesker, de kan du beundre om du tar deg en tur i butikken til Kathrine, tror kanskje bilder av veskene er lagt ut på FB siden deres også. Tilslutt ble resultatet en veske i ullstoff hvor bunnen, hankene og lukkingen er av kork.

At my local quilt shop, Kathrines Quiltestue, they sell sew able cork. I have wanted to try this for a while. As a starting point I have used Anna Malin's bag. You can admire it when you take a trip to Kathrine's shop, pictures of the bags may have been posted on their FB page as well. Finally, the result was a woolen fabric bag where the bottom, the handles and the closure are made in cork. 

Stoffet i vesken er et ullstoff som var lite stabilt. Derfor har jeg strøket på vliseline for å gjøre stoffet stivere. Det er jo ikke så koselig med en veske som ligger som et slakt når man setter den fra seg.

The fabric in the bag is a non-stable wool fabric. Therefore, I have ironed on vliseline to make the fabric stiffer. It's not fancy with a bag that lies like a slaughter when you set it down. 

Jeg synes det kan være greit å kunne lukke veskene mine, denne gangen har jeg brukt en spenne som er festet med en bit av korken. Siden jeg ikke har brukt kork før, er jeg usikker på hvor mye denne faktisk tåler. Så for å sikre at jeg har lukking på vesken har jeg også montert en magnet-lukking på innsiden.

I like to be able to close my bags, this time I have used a buckle that is attached with a piece of the cork. Since I have not used cork before, I am unsure how much this can tolerate before it breaks. So, to make sure I am able to close the bag, I have also mounted a magnetic closure on the inside.


Vesken er fòret med et ensfarget grått stoff. Jeg har alltid med meg masse småting, da kan det være greit med noen lommer. Jeg har sydd en lomme med glidelås og en åpen lomme innvendig.

The bag is lined with a single-colored gray fabric. I always have lots of little things with inside my bags, so some pockets are nice. I have sewn a pocket with a zipper and an open pocket inside.

Jeg hadde regnet med at det skulle være vanskelig å sy med kork, men det var overraskende enkelt. Nesten som å sy i tykkere stoff, bare mer stabilt. Det blir helt sikkert flere slike vesker utover året, jeg skal bare teste holdbarheten til korken en liten stund. Det er jo litt kjedelig om det viser seg at den ikke holder.. Men så langt virker det som om det er skikkelig god kvalitet.

I had expected it to be difficult to sew with cork, but it was surprisingly easy. Almost like sewing thicker fabric, just more stable. There will certainly be several such bags throughout the year, I will only test the durability of the cork for a little while. It will be a is a bit of a bummer if it turns out that the cork falls apart... But so far, it seems that it is really good quality.

Linker til Bambisyr og Love Laugh Quilt

2 kommentarer:

Gretchen Weaver sa...

Nice bag. I didn't even know you could sew with cork. Have a wonderful day!

Denise sa...

Lovely