mandag 3. september 2018

Konfirmasjonsteppe

I helgen har vi feiret en konfirmant, sønnen til min beste venninne og mitt gudbarn. Det er skremmende hvor fort tiden går! Jeg synes ikke det er lenge siden jeg var på barselbesøk.
I gave har jeg sydd et teppe til konfirmanten som jeg håper han blir fornøyd med.

Jeg synes det er vanskelig å finne et mønster som en 15 år gammel gutt vil like, derfor falt valget på dette helt enkle mønsteret med forskjøvede rektangler.

Det er også sydd til en bord rundt teppet. Størrelsen på teppet ble til slutt 2x1,5m, det kan da brukes både som pledd og som sengeteppe. Da jeg fant dette grå stoffet med sirkler var jeg ikke i tvil, etter min mening passet det perfekt til gutt og til grønntonene i senter av teppet.

Teppet er maskin-quiltet med rette sømmer "i grøfta" i lengderetningen, enkelt og greit. I borden har jeg også brukt samme rette sømmene rundt, følte at det til gutt må være litt mindre krims krams enn jeg vanligvis ville ha quiltet.

Til lukkekanten har jeg valgt å bruke et stripete grå/grønt stoff, denne "løfter" opp teppet litt (håper jeg) sånn at det appellerer til 15-åringen.

Bakstykke er sammensatt av 2 forskjellige stoffer. Denne måten å lage bakstykker bruker jeg endel når jeg ikke har nok av ett stoff. Jeg synes det blir en litt mer forseggjort bakside på denne måten. Også får jeg brukt av stofflageret mitt, istedenfor å gå til innkjøp av nye stoffer. Dette glemte jeg selvfølgelig å ta bilde av... Dere får heller se på bilde av fronten en gang til :-)

Linker til Bambisyr
Ønsker alle en flott ny uke!

2 kommentarer:

Birthe Marie sa...

Heldig konfirmant! Nydelig og enkelt, og perfekt til en gutt, tenker jeg også. Veldig smart å sy sammen to eller flere stoffer som en allerede har på lager å bruke til baksidestoff. :-)

evaj sa...

Tack för din inspiration du ger oss på Visa och berätta måndag!!Bambi