mandag 11. september 2017

Utfordring 2017

Jeg deltar med jevne mellomrom i såkalte utfordringer. På den måten får jeg utfordret med selv til å tenke litt nytt (iallefall nytt for meg...) og kanskje bruke noen stoffer jeg ellers ikke ville ha brukt. Jeg opplever at ved å "tvinge" seg selv til å gjøre noe jeg ellers ikke ville ha gjort, om det gjelder farger eller former, så gir dette meg et puff slik at jeg begynner å tenke litt utenfor min egen boks.
Årets utfordring består av 10 forskjellige stoffer som skal brukes på forsiden av en quilt. Hvor store biter man benytter av de forskjellige stoffene velger man selv. De obligatoriske stoffene ser du på bildet under.
Mitt bidrag endte opp som en løper tilpasset spisestuen min.





























Løperen består av to paneler i senter av løperen. Rundt disse panelene har jeg lagt border, løperen er avsluttet med et rutete stoff som binder det hele sammen. 

Blomstene og stjernene er sydd over papp og applikert ned på et bakgrunnstoff. 

Rundt hver panel har jeg først sydd en bord på ½" i en klar lilla farge. Så ble det en bord i grønn/turkis.
Deretter sydde jeg en bord av kvadrater på 1" satt på spissen. Her har jeg brukt av de samme stoffene som stjernene og blomstene er satt sammen av, i tillegg til endel nye stoffer. Kvadratene er så sydd inn i et lyst fransk stoff med dusgrønne detaljer.
Til ytterbord har jeg valgt å bruke et mørkeblått og hvitt rutet stoff, rutene i  stoffet er satt på spissen.
Etter mye om og men valgte jeg å sette på en gul lukkekant.
Denne løperen har jeg både maskin- og håndquiltet. Jeg synes ikke det er noe vits i å bruke tid på håndquilting når quiltesømmen legges i "grøfta", derfor ble det maskinquiltet rundt de to lyse panelene på denne løperen. Her har jeg brukt en lys tråd som nesten går i ett med det lyse stoffet i panelene.
Rundt stjernene og blomstene på panelet har jeg håndquiltet. Her har jeg brukt en mørkebrun silketråd for å få frem de lyse stoffene som ellers ikke ville blitt fremhevet fordi de ville ha gått nærmest i ett med bakgrunnstoffet. Den samme teknikken har jeg brukt rundt kvadratene.
Jeg har quiltet et bladmønster over de to bordene rundt senterpanelet. Her har jeg også brukt en tråd med mye kontrast i, denne gangen mørkeblå. Når jeg har to border slik som her, velger jeg jevnlig å quilte disse med et mønster som dekker begge bordene.
På ytterborden har jeg også quiltet et bladmønster, men her har jeg brukt en tråd som går mer i ett med fargene i stoffet.

Ønsker alle en flott uke!
Linker til Bambisyr.

4 kommentarer:

AlidaP sa...

Beautiful projects!! Thanks for sharing!!

Birthe Marie sa...

Du er flink som henger deg på utfordringer. Løper din ble veldig fin med mange fine detaljer. Flott med den gule lukkekanten. :-)

Anonym sa...

Oj, så fin!!! Visst är det kul med utmaningar? Jag försöker också att hänga med på sådana :)

evaj sa...

Tack för din medverkan på Visa och Berätta måndag!!Kram Bambi