mandag 12. oktober 2020

Festremser med juletema

En av mine favoritt modeller på løpere er "Festremse". For mange, mange år siden var jeg på kurs hvor mønsteret var en "Festremse". Jeg husker ikke lenger hvem som var kursleder eller hvem som er opphavskvinne på dette mønsteret, men dette kurset er nok det jeg har fått mest valuta for pengene på... Syr "Festremser" med ujevne mellomrom og til alle årets anledninger/sesonger. 


Denne gangen er temaet jul, og 4 nye "Festremser" har kommet til. 


Jeg har et relativt stort lager av julestoffer,- i tillegg til alle de andre stoffene mine.... Det er fint med litt kaoskontroll i stoffhaugene, så da er det greit å få brukt opp i allefall en liten andel. Alle stoffene jeg har brukt her er "overvintrende" stoffer. Så sånn sett var disse helt "gratis"...... 

De siste årene har det blitt gitt ut masse flotte julestoffer med nostalgiske motiver. Da er jeg helt solgt, og et nytt stoff kommer dalene inn døren... 
Hver enkelt løper har fått forskjellige motivstoffer i det største kvadratet, og et mer "ordinært" julestoff i det minste kvadratet. 
På disse har jeg quiltet helt enkelt 1/4" fra kanten som en litt dyp stikning. Synes det blir best på disse når quiltingen er tonet helt ned. Jeg har brukt en tynn strykevatt med lim på en side, så løperen blir liggende godt på bordet uten å bygge for mye høyde.

Det blir nok noen "Festremser" under diverse juletrær i år.

Etter å ha sydd ferdig disse gikk det opp for meg at noen av de jeg hadde tenkt å gi løper i julegave ikke er så veldig glade i rød julepynt..... Så da blir det sikkert en runde til med "Festremser", må bare minne meg selv på at de ikke skal være røde!!!

Linker til Bambisyr og Love Laugh Quilt

2 kommentarer:

Turid sa...

Så fine og morsomme.

Gretchen Weaver sa...

Very pretty table runners, very Christmasy. Happy stitching!