mandag 17. desember 2018

Julestrømper

Stort sett gir jeg bort en liten ekstragave hvert år av noe jeg har laget. I år blir det gitt bort en hjemmesydd julesokk med litt godis i til de som fortjener det... Jeg er litt usikker på hvor mange jeg orker å sy. Noen har det blitt så langt, mønsteret er det samme på alle, men ingen er like bortsett fra brettekanten som er av pusestoff (litt lodden hvit kant). Lurer på om jeg skal putte i litt godis også.

Alle sokkene har fått samme kant, dette er et loddent stoff som nesten ser ut som saueull. Jeg vet  ikke hva dette stoffet heter, men jeg har kjøpt det på Panduro. For å stabilisere sokken har jeg strøket på vliselin H250 på julestoffet. Sokken blir litt stiv av denne vliselinen, og dermed henger den penere. En ekstra bonus er det at alle stoffene bortsett fra ett samt "saueullet" er fra eget lager. Det går jo med endel stoff pr. sokk, så jeg kan virkelig se at stabelen med julestoffer har minket en god del.

This year's homemade Christmas present from us is a Christmas socking. I intend to put in the favorite candy to the recipient into each sock.
All socks have the same edge, this is a fabric that almost looks like sheep-wool. To stabilize the sock I have ironed vliselin H250 on the Christmas fabric. The sock becomes a bit stiff with this vliseline, and hence it will hang nicer. I have only sew one sock of each fabric so no socks are alike. An added bonus is that all the fabrics except one and "sheep-wool" are from my own stach. The aumount of fabric necessary to sew one sock is quite high, so I can really see that the stach of Christmas fabrics has decreased a lot.
Disse sokkene syntes jeg fikk et så vakkert stoff at det ikke passet med noen ekstra pynt.

These sockings I thought had such a beautiful fabric that it did not need any extra decorations.
Noen av sokkene har fått et brodert julemotiv som jeg har sydd fast med en farget tråd. Disse broderiene er fra 2014, de har ligget i en skuff i påvente av et passende prosjekt. Deilig når man kan ta frem ferdige ting på denne måten, da blir jobben med ferdigstilling veldig lettvint. 

Some of the sockings have a embroidered christmas motif stitched on with a colored thread.
These embroideries are from 2014, they have just been lying in a drawer pending a suitable project.
Andre sokker har fått sydd på figurer i filt.

Other sockings have shapes in felt sewn on.
Og noen får sokk med sitt eget navn brodert.

And some get a socking with their own name embroidered.

Linker til Bambisyr og Love Lauh Quilt

Ønsker alle en flott siste adventsuke :-)

6 kommentarer:

Gretchen Weaver sa...

Very pretty Christmas stockings. What a lovely idea to put their favorite candy inside them. Happy stitching!

Turid sa...

Så mange flotte julesokker. Her blir det mange blide venner i jula.

evaj sa...

Tack för din inspiration idag på Visa och Berätta måndag!!God Jul önskar Bambi dig

BeritsBalsam sa...

Så fine julestrømper. Alle variantene var like fine. Disse blir nok populære.

Birthe Marie sa...

Kjempefine, og så mange herlig stoffer du har brukt. Det ble veldig fint med den hvite kanten. :-)

Frédérique - Quilting Patchwork Appliqué sa...

Cute Christmas stockings, love the idea with the candies!