mandag 9. januar 2017

Mitt første møte med quilting

Det er snart på tide å rydde bort julen,- veldig trist. Jeg synes det er så koselig i mørketiden med masse pynt og stash. Før all julepynten blir pakket ned vil jeg dele dette teppet med dere. Det henges opp hver jul, og har blitt en egen tradisjon hjemme hos meg:

Dette er mitt første forsøk på quilting. Jeg var på kurs med Anne-Kjersti på Lappe Makeriet, og er fra et mønster av Debbie Mum. Før jeg meldte meg på dette kurset hadde jeg så og si ikke rørt en symaskin siden ungdomsskolen,- man kan godt si at jeg hadde en rimelig bratt læringskurve...

Teppet består av 9 paneler med forskjellige applikasjoner med julemotiver. Motivene er sydd for hånd med knappehullsting. På noen av applikasjonene har jeg i tillegg satt på figurknapper.
 
 
 
 
Polkaborden er sydd med hjelp av stripesett.
Ytterborden er sydd av kvadrater i alle de julestoffene jeg hadde på den tiden.
Quiltingen er gjort veldig enkelt,- kun i grøftene. Hadde jeg sydd dette i dag ville nok quiltingen vært litt mer fantasifull... Men dette blir en av affeksjonsverdiene i teppet, jeg kan tydelig se at jeg har utviklet med endel siden den spede begynnelsen! Og godt er det!!! Morro å ta frem arbeider som er gjort i forskjellige faser, da ser man virkelig hvor mye man endrer seg med tiden. Både fargevalg, mønstervalg og syferdigheter endrer seg mye med tid.

Til oppheng har jeg kjøpt et figuroppheng av metall, tror faktisk at man fortsatt kan få kjøpt disse.
Jeg husker at jeg var veldig stolt den første julen dette teppet kom på veggen.

I dag er det mandag og jeg linker til Bambisyr.
Ønsker alle en fantastisk flott uke!

5 kommentarer:

Dollandesign sa...

Din julquilt är helt fantastisk, tycker jag!
Är så glad att Du visar oss den.

Dollandesign

A Quilting Chick sa...

It's a gorgeous quilt!

Birthe Marie sa...

Så fint og koselig juleteppe. Ja, det er artig å ta fram tidligere arbeider, og se at har utviklet oss. :-)

Kerstin sa...

Underbar är din kvilt!

2ne sa...

Så gøy og se dette. Har sydd akkurat samme selv - også en av mine første ting jeg sydde.