lørdag 2. februar 2013

Hvordan jeg lager tepper,- Stjernesuppe

Jeg syr både med og uten mønster, men oftere og oftere lager jeg mine egne ting. Teppet jeg viser her har jeg laget mønsteret på selv. Det er bygd opp av sirkulære stjerneblokker, som igjen er montert på en sikk/sakk bakgrunn.

Når jeg starter opp et nytt arbeid har jeg sjelden en klar forestilling om hvordan det endelige arbeidet skal bli, hverken i forhold til design eller størrelse. Dette teppet ble stort, 150 x 220 cm. Jeg bruker det som pledd, det er fantastisk godt med et skikkelig stort pledd!
Utgangspunktet for et nytt arbeid er ofte en farge kombinasjon eller en blokk. Deretter bygger jeg opp teppet ut fra innfallsmetoden, og steg for steg. Først bestemmer jeg meg for en blokk eller papirmal. Blokkene kan være kjente blokker, eller blokker jeg bygger opp selv. Stjerneblokkene i denne quilten har jeg laget selv, men du kan sikkert finne liknende blokker flere steder rundt om i quilteverdenen. Fordelen med å lage sine egne blokker er at de blir nøyaktig tilpasset det arbeidet du jobber med.
Stoffvalgene til blokkene gjør jeg ved å velge meg ut et stoff (eller flere) som jeg føler må være med i akkurat dette arbeidet. Disse tar jeg så med meg en tur rundt i hele stoffsamlingen min og tar ut alle de stoffene jeg synes passer sammen med utgangspunktet. Ut fra disse velger jeg ut stoffer til den første blokken, så tar jeg tak i de stoffene som ble ”til overs” og bygger nye blokker på samme måte med dem. Og før jeg vet ordet av det har jeg sydd en hel masse blokker..

Deretter prøver jeg ut forskjellige måter å komponere teppet. Det kan da hende at jeg har for mange blokker, for få blokker, eller jeg ser at noen av de ferdige blokkene ikke passer inn allikevel.
Det er alltid spennende når en egendesignet topp er ferdig. Man vet jo ikke om designet vil fungere før toppen er ferdig. Og her kommer vi til min Akilles hæl;- ferdigstilling. Når arbeidet med en topp er ferdig, den er gransket fra alle vinkler og vurdert,- da er spenningen utløst. Etter dette er det vanskelig å finne motivasjon til å fullføre... Det er mye mer spennende å starte på et nytt prosjekt som "surrer" rundt i topplokket enn å starte den tunge jobben med å quilte teppet. Jeg har et stort antall uferdige tepper liggende i skuffer og skap. Trøsten er at jeg har inntrykk av at dette er et ganske vanlig "problem" for quiltere rundt om.. Dette teppet ble iallefall ferdig, og jeg er riktig så fornøyd med resultatet!

Alle kan lage et teppe i eget design, prøv da vel!!!

Ingen kommentarer: