mandag 22. juni 2020

Stjernevrimmel, NQF 2020

Også kom Corona-viruset og quiltetreffet ble rett og slett avlyst. Det ble derfor besluttet å utsette juryeringen til den kunne gjennomføres på en sikker måte. På lørdag fikk jeg en hyggelig telefon fra en av damene i NQF styret med beskjed om at i år nådde mitt teppe helt opp i konkurransen. Jeg vant, til min store overraskelse! Helt uvirkelig! Men ikke desto mindre gledelig! Det er jo alltid hyggelig at andre liker det jeg lager.

Jeg har over en årrekke levert bidrag til NQF sin medlemskonkurranse. I år leverte jeg dette teppet. Det var planlagt levert til fjorårets konkurranse. Men det rakk jeg ikke, så da passet det fint at jeg kunne levere det i år i stedet... Noen ganger tar det bare så altfor lang tid å bli ferdig med det man holder på med. Årets teppe er sammensatt av stjerneblokker.

The Corona virus striked Norway and the quilt-guild was simply canceled. The jury was postponed until it could be done in a safe way. My quilt was awarded best in the tradisjonalist category this year, to my big suprice! Happy dance!

For many years I have contributed to NQF's quiltcompetition. Last year, for many reasons, my quilt was not completed in time for the deadline. Life has a tendency to "get in the way". But I liked my quilt quite good, so I finished it and submitted the quilt for this years quiltcompetition. This year's quilt is composed of star blocks.

Stjernene er like ytterst men i senter av stjernen har jeg sydd 9 forskjellige mønster.
The stars have the same pattern on the outside, but the center of the star have 9 different patterns.

Stjerneblokkene er så sydd sammen i rader slik at samme mønster kommer igjen på diagonalen.
The star blocks are then sewn together in rows so that the same star-pattern reappears on the diagonal.
Rundt senter av teppet har jeg sydd en bord med kvadrater av samme stoffene som jeg har brukt i stjernene. Teppet er avsluttet med en blomstrete ytterbord.
Around the center of the quilt I have sewn a border of squares using the same fabrics as in the stars. The quilt is finished off with a flowered outer border.
I de lyse feltene rundt stjernene har jeg quiltet spisse ovaler, jeg har brukt en tråd som matcher stoffene slik at selve tråden er nærmest usynlig mens mønsteret kommer frem. Over kvadrat borden har jeg quiltet to rette sømmer over selve kvadratene og på ytterborden har jeg quiltet en vifteform.
In the light fields around the stars I have quilted leaves, I have used a thread that matches the fabrics so the thread itself is invisible as the pattern emerges. Over the square border I have quilted two straight stitches over the squares itself and on the outer border a fan shape.

Det beste med dette teppet er at det ble nesten "gratis"... Alle stoffer bortsett fra det lyse fyllstoffet og lukkekanten er fra mitt eget lager, det samme er vatten. Det er en god følelse når man får brukt såpass mye av det man har liggende i skuffer og skap.
The best thing about this quilt is that it was almost "free" ... All fabrics except the light filler and the binding are from my own stach, as is the batting. It is a good feeling when I use so much of what I have lying in drawers and cupboards.

Linker til Bambisyr og Kathy's Quilts

2 kommentarer:

Gretchen Weaver sa...

Your quilt is beautiful! I love the variety of stars you've made. Congratulations on the 1st place award. Happy stitching!

BeritsBalsam sa...

Gratulerer ! Jeg er helt enig med juryen, teppet ditt er bare nydelig.