mandag 29. mai 2017

Kvadrater i fleng - Konfirmasjons teppe til min niese

Jeg har satt meg som mål å sy et teppe til ungdommene rundt meg når de konfirmeres. I år har vi en konfirmant i familien, min niese. Jeg håper hun blir fornøyd med dette teppet som jeg har kalt "Kvadrater i fleng":
Toppen har ligget til "modning" i lang, lang tid, du kan lese mer om prosessen i denne posten. Nå dukket den perfekte anledning opp til å gjøre teppet ferdig.
I dette teppet har jeg brukt sarte stoffer sammen med et ensfarget lyst stoff i halvlin. Halvlin er en av mine favoritter, jeg har brukt halvlin i et utall farger i svært forskjellige arbeider. Liker så utrolig godt det fargespillet som halvlinen gir selvom det er et ensfarget stoff. Halvlinen skaper liksom liv.
Senter av teppet er bygget opp av kvadrater i sarte farger og lys halvlin. Dette teppet har jeg maskinquiltet, og i senter har jeg sydd diagonalene i halvlin kvadratene. Quiltetråden er en lys blå silketråd. Når man ser på hele teppet ser det derfor ut som om senter er sydd med en blokk satt på spissen, bestående av et kvadrat i senter med 4 lyse halvlin trekanter rundt.
Utenfor senter har jeg laget en bord i lys halvlin på hver side av borden med fargede og lyse kvadrater. I hver kortende av teppet har jeg sydd blokker satt sammen til en rad. Ytterkanten består av rektangler i de samme stoffene som jeg har brukt i kvadratene og en firerblokk i hvert hjørne.

Lukkekanten går i grått med blå detaljer.
Bakstykket fant jeg i mitt eget lager, vet ikke helt hvor den kommer fra. Bunnen i stoffet er i sjøgrønt med blomster i brunt og lilla.

I dag er det mandag, og da kan du se mange flotte arbeider på Bambisyr sin side.
Ønsker alle en fin uke.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Så härligt ljuvligt täcke du sytt! // Kerstin

evaj sa...

Tusen tack för din medverkan och inspiration på Visa och Berätta måndag!Bambikram