mandag 29. august 2016

Utfordringen Nordpå

Jeg deltar med jevne mellomrom på diverse utfordringer. Fint å bli tvunget til å tenke litt "nytt". Utfordringen Nordpå har sommeren 2016 et antall stoffer som skal være med i det ferdige produktet: I tillegg velges det et tema, årets tema er maskinsydd stjerne.

Denne posten har jeg skrevet på igjennom hele prosessen med å sy ferdig teppet. Siden teppet skal stilles ut ønsket jeg ikke å vise frem noe før utfordringen er avsluttet.

Disse stoffene er utgangspunktet og alle skal inngå i toppen av arbeidet som leveres:
Temaet er også satt, denne gangen er maskinsydd stjerne overskriften. Jeg har valgt å sy variasjoner av samme stjerne. Under ser du et utvalg ferdige blokker.
Alle blokkene er sydd i to forskjellige stoffer, et bunnstoff og et kontraststoff. Bunnstoffet, i to fargevarianter, går igjen i alle blokkene. Lyse kontraststoffer syes på det mørkere bunnstoffet, mens mørke stoffer syes med det det lyse bunnstoffet. Bunnstoffene er i halvlin kvalitet, disse stoffene er en av mine favoritter. Fordi det er en litt grovere struktur i stoffet fremstår det ensfargede stoffet med et spill i fargene, slik at stoffet gir inntrykk av å være noe mer enn et ensfarget stoff.
Blokkene er så sydd sammen:
Deretter er det tid for border, her har jeg valgt å sy først en bord med rektangler. I hjørnene har jeg sydd "Corner Stones" i gråfarger, slik at hjørnene blir gradvis mørkere ut fra senter.
Neste steg er en bred bord med hvit bunnfarge og blå/grønne blomster. Den siste borden er smalere og i et mørkt reprostoff. I dette teppet følte jeg at det var det riktige valget. Når jeg syr bruker jeg oftere å sy som jeg føler for, frem for å forankre designet og fargevalgene i en eller annen "regel". Teppet måler nå 61"x79" (ca. 150x200cm)
Bakstykket på dette teppet ble et lyst stoff med blomster i mange farger. Et ganske "rotete" stoff, da blir feilene i quiltingen mindre synlige.
Vatten i dette teppet er ren bomullsvatt. Jeg bruker ikke syntetiske materialer i teppene mine, derfor prøver jeg også å unngå dette i vatt.
Nå er det tid for quilting, dette teppet er maskinquiltet. Som vanlig har jeg quiltet i grøfta der det falt naturlig. I senter har jeg quiltet sirkler rundt stjernene og i grøfta rundt innmaten i stjernene. 
På rektangel-borden har jeg rett og slett sydd rette sømmer.

Jeg brukt "Boarders Made Easy" over de to ytterste bordene. Dette er et utrolig flott hjelpemiddel, du kan lese mer om "Boarders Made Easy" her.

Til sist skal lukkekanten på, her har jeg valgt et stoff med ruter som jeg har skråskjært, slik at rutene blir stående på spissene. På tepper syr jeg alltid dobbel lukkekant og skjøten legger jeg i 45° vinkel slik at det ikke blir mer klumpete enn nødvendig i skjøtene. Ved å skjøte i 45° blir også skjøten mindre synlig. Man må virkelig lete om en skal finne skjøten når man gjør det på denne måten.
Etter litt håndsøm av lukkekanten på baksiden er teppet endelig ferdig.

Resultatet ble ganske OK.

I dag er det mandag, da er det vis og fortell hos Bambisyr.
Ta en titt på alle de flotte bidragene som er presentert her.
En fin dag ønsker jeg dere alle!

4 kommentarer:

evaj sa...

Underbar inspiration och länkning till Visa och Berätta måndag!! Bambikram❤️

Dollandesign sa...

Jag tycker att Din quilt är mycket, mycket vacker!

Dollandesign

Birthe Marie sa...

Dette var helt fantastisk flott! Kjempelekkert! :-)

Kerstin sa...

Så vacker kvilt!