fredag 25. november 2016

Jeg elsker juleforberedelser!

Ja, det er helt sant. Jeg koser meg gjennom alle juleforberedelser og når 1. advent kommer bare koser jeg meg helt frem til godt over nyttår.

Nøkkelen til dette er planlegging og en utstrakt bruk av lister,- jeg har lister for det meste. Det er kalenderliste, gaveliste, huskeliste, handleliste osv. Disse listene lages rett etter jul året før. Da husker jeg hva som mangler, hva det er mer enn nok av, hvem vi fikk julekort fra, hva vi fikk i julegave, hva vi ikke skal gjøre neste jul, hva vi må har mer av osv.
Jeg er heller ikke så nøye med rundvask til jul. Når jeg ser det er behov for å ta vegger og tak, vasker jeg,- uavhengig av om det er mai eller desember. Hjemme hos oss er det akseptabelt rent, og det er bra nok til jul! Dette er med på å redusere julestresset i betydelig grad, vasking er nemlig noe jeg ikke akkurat gleder meg til å ta tak i.

For å slippe julestresset mange opplever i desember legger jeg det opp slik at de aller fleste gaver er i hus før advent, jeg kjøper både kalender- og julegaver gjennom hele året men de fleste gavene kjøpes inn i løpet av oktober og november. Så bruker jeg desember til å pakke inn gaver, setter av en hel kveld med gløgg i koppen, noe julesnacks å bite i og julemusikk på øret.
Hos oss er det full jul (nesten) fra 1. advent. Det meste av julepynten er oppe men jeg holder litt igjen på julenissene. De dukker opp litt etter litt frem mot jul.   
I desember gjør jeg alle de tingene jeg liker å gjøre. Da baker vi, har juleverksted, lager juledekorasjoner, går rundt i julepyntede butikker, brenner røkelse, ser en julefilm, hører på julemusikk... Prøver virkelig å nyte alle dagene i advent :)


Ingen kommentarer: