mandag 5. oktober 2020

Lappe Makeriets blokkbytte juleteppe

Lappe Makeriet arrangerte over en periode blokkbytter. Det fungerte slik; Lappe Makriet lagde en materialpakke med mønster som hver enkelt sydde, i tillegg kunne man sy så mange blokker man ønsket i noenlunde samme fargeskala som man så leverte til Lappe Makeriet. Der tok de jobben med å fordele blokkene slik at man fikk tilbake like mange blokker som en hadde levert fra andre syersker. 

Alle blokkene, uansett mønster, hadde samme størrelse, og det er jo praktisk når man skal sette sammen en quilt. Når man fikk tilbake pakken med de byttede blokkene var det alltid like spennende å se hvilke stoffkombinasjoner andre hadde valgt å bruke!

Jeg var med på endel av disse byttene, men ikke alle. Blokkene har blitt liggende ubrukt, men da jeg tok de frem så jeg at mange av disse godt kan spille sammen i et juleteppe. Jeg har sydd noen nye blokker for å få et mer "julete" uttrykk, men de aller fleste av disse blokkene stammer fra blokkbyttene.
Det er forskjellig antall blokker i disse fire haugene. Derfor tok det litt tid å få puslet dette sammen slik at det ble en slags struktur på det hele. Blokkene er nå sydd sammen til en topp. 

Størrelsen på blokkene er 8x8". Teppet ble da ca. 140x180 cm, altså en fin størrelse på et pledd.
Jeg er godt fornøyd med resultatet! Også er det et morsomt moment at andre syersker har bidratt med sine stoffvalg i blokkene.
 
Når jeg får "surret" meg til å quilte dette ferdig er en helt annen sak... Men det er fortsatt litt tid igjen til jul...

3 kommentarer:

Gretchen Weaver sa...

Very pretty, you will have a very cute new quilt for Christmas. Happy stitching!

maggie fellow sa...

really fun quilt - I like the idea of other people's personalities in the quilt too

Nann sa...

Very pretty!