mandag 27. januar 2020

Festremse

Januar synes jeg er en utrolig mørk og lang måned, da hjelper det å dra ut jula litt mer enn gjennomsnittet... Å sy med julestoffer er for meg en måte å få litt lys inn i tilverelsen.

Jeg har tatt et dypdykk i gamle mønstre og da dukket mønsteret på denne festremsen opp. For mange år siden var denne et kurs hos Lappe Makeriet. Jeg husker ikke lenger hvem som holdt kurset men modellen synes jeg fortsatt er flott. Siden jeg har en hel masse julestoffer med relativt store mønstre som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, så synes jeg dette designet fungerer fint.

January in Norway is an incredibly dark and long month, when it helps to have Christmas decorations a little longer than the average households... Sewing with Christmas fabrics is a way for me to have some light around me.
I have taken a dive into my old patterns and then the pattern on table-cloth appeared. Many years ago,komme this was a course at Lappe Makeriet. I no longer remember who held the class, but the model is still great. Since I have a whole lot of Christmas fabrics with relatively large patterns that I don't know what to do with, I think this design works well.
På fremsiden av festremsen har jeg brukt 3 forskjellige stoffer, så her synes jeg at stoffene virkelig kommer til sin rett.

On the front I have used 3 different fabrics, so here I think the fabrics really becomes a eyecatcher.
Sammen-syingen av disse er gjort vrang-sydd, og quiltet med en nøytral tråd. Remsen er vattert med tynn bomullsvatt.

They are quilted with a neutral thread. The strip is padded with thin cotton wadding.
Noen av disse julestoffene gjorde det skikkelig vondt å skjære i... Jeg synes de bare er så vakre som de er, og da blir det virkelig en terskel å kutte i dem. Men det er jo ikke så veldig stas med en haug med stoffer liggende rundt heller... Nå er de i alle fall blitt brukt til noe vakkert!

Some of these Christmas fabrics is really painful to cut into ... I think they are just as beautiful as they are, and then it really becomes a threshold to cut into them. But it is not very nice with a bunch of fabrics lying around either ... Now they have at least been used for something beautiful!
Og som vanlig ble det sying alà masseproduksjon... Denne gangen stoppet jeg med 4 forskjellige løpere. Hva jeg skal med 4 nye løpere aner jeg ikke, men de var morsomme å sy!

As usual there was sewing ala mass production ... This time I stopped with 4 different table-runners. What I will do with 4 new runners I have no idea, but is was great fun to sew them!

Linker til Bambisyr og Love Laugh Quilt

2 kommentarer:

eileen sa...

Lovely tablerunners,I'm sure they will brighten up your winter days!!

Frédérique - Quilting Patchwork Appliqué sa...

Lovely table runners! I love your pattern, very nice