fredag 13. september 2013

Å sy med frysepapir

En teknikk jeg bruker med jevne mellomrom er å sy med frysepapir. Denne teknikken egner seg godt når det skal syes blokker med mange små stoffbiter. Resultatet blir svært nøyaktig, og det er noe jeg liker! 
Stjernene i teppet som er vist i denne posten er ved hjelp av frysepapir, delvis for hånd og delvis ved hjelp av symaskin. Mønsteret til stjernene har jeg tegnet selv, men de finnes sikkert allerede i en eller annen fasong i en eller annen bok.
Jeg klipper ut formen jeg skal sy fra fryespapiret, bretter papiret nøyaktig på strekene, stryker stoff til frysepapiret og syr langs brettekanten. Dette er en fin måte å sy nøyaktige former. Jeg leter alltid etter enkle og nøyaktige teknikker, så om noen har gode tips tas disse imot med takk!

Ingen kommentarer: